CopyLeft
Home | News | CopyLeftCops | MixNix | Open 9-5 | LigLog | SiteMap | Zoeken | About
 
Mix Nix
 

links naar artikels
 

Artiesten onder "friendly fire" van kopieerbeveiliging

Er zijn omstandigheden waarin artiesten het slachtoffer worden van de strenge technische ingrepen tegen het kopiëren, bepaald door de media-industrie.


Een van de doelen van de kopieerbeveiliging lijkt het zover mogelijk weghouden van de computer van muziek. De computer en zijn randapparatuur zijn immers apparaten gebleken waarmee efficient digitale informatie gemaakt, bewerkt, en verspreid kan worden.
Dat zijn allemaal eigenschappen die ten goede komen aan creatieve geesten. Scheppers dus, auteurs. Dat zijn dan ook de eersten die getroffen worden door de nieuwe beperkingen, zoals kopieerbeveilingen in de toestellen.

Traditionele coalitiepartners van de auteurs zijn de media. Die geven bekendheid aan hun nieuwe kreatie, geven een forum voor hun ideƫen, kondigen hun publiek momenten aan enzovoort. Toch zijn zij de tweede getroffen groep.
Radiostations die het meeste vrijheid hebben om nieuwe artiesten een kans te geven zijn klein, lokaal, en onafhankelijk. Ze werken met vrijwilligers en beperkte middelen. De extra heffingen op lege media snijden bij hen het diepst in het budget. Kopies van eigen reportages, interviews en archiefopnamen van programma's worden bezwaard met een contraproduktieve kopieerbelasting.
De beperkingen van "kopieerbeveiligde apparatuur" belet hen om op een eenvoudige manier digitaal radio te maken. Computersystemen gebruikt voor de uitzending weigeren dienst met de allernieuwste kopieerbeveiligde cd's. Sommige standaard audio/video toestellen weigeren er dienst mee.

Niet dat de muziekindustrie daar wakker van ligt. Want het perverse nevenverschijnsel (ik ga er hierbij voorzichtigheidshalve van uit dat het niet intentioneel was) is dat de artiesten en de auteurs minder zelf kunnen doen en meer langs het kanaal van de mediabedrijven moet passeren. Die beheren voor hen de rechten, de verschijningsvormen en -tijden, voeren de promotie, en storten de winsten door naar de artiest (na de interne administratieve afhandeling vanzelfsprekend).

Cybrarian, maart 2003 voor "MixNix".
Lees ook: Copy protected CDs - one man's tale (maart 2003)

Home | News | CopyLeftCops | MixNix | Open 9-5 | LigLog | SiteMap | Zoeken | About